maandag 5 juli 2010

Schooltassen in de vlaggenmast: GESLAAGD!

De resultaten van de eindexamens komen binnen en langzaamaan worden straten gevuld met vlaggen met daaraan een schooltas: zoon of dochter in huis is geslaagd en dat moet iedereen weten. Die trots kan ik me heel goed voorstellen, na jaren hard werken een goed resultaat. Geen wonder dat de vlag uit kan! Ook bij mij in de straat zie ik vlaggenmasten met rugzakken en andere tassen erin gehesen. Opvallend veel rugtassen, terwijl toen ik naar school ging de boekentas meer gangbaar was. Dat is over de afgelopen jaren veranderd. Interessant ook deze Nederlandse gewoonte om een tas in de mast te hangen, maar waar komt dit eigenlijk vandaan?

Nederlands gebruik
Ik vond bij het Nederlands Centrum voor Volkscultuur het antwoord. Een gewoonte die stamt uit de jaren ’20 en ’30 toen men na het afstuderen een vlag in de stok hees. Het was toen vrij uitzonderlijk om te gaan studeren, iets wat alleen weggelegd was voor rijke mensen. Pas in de jaren ’60 gingen ook gewone mensen studeren, wiens ouders natuurlijk heel erg trots waren als hun zoon of dochter het met succes afrondde. Vandaar dat dat mocht worden gezien. Niet iedereen had een vlag of een vlaggenstok daarom werden vaak boeken of schriftjes uit het raam gehangen. Pas later kwam de boekentas erbij en kwam de combinatie vlaggenstok, vlag en tas. Je kunt aan de tassen zien welke tassen worden gebruikt op school om alle boeken in te dragen.

Rugzak in de mode
Bij Tassenmuseum Hendrikje hebben we een mooie collectie schooltassen en schoolkistjes. Daar kun je deze verandering ook in terugzien. Zoals gezegd droeg ik mijn boeken in een leren boekentas op mijn rug, maar klasgenoten hadden deze ook vaak aan de hand mee. Doel was om de boeken zo min mogelijk te beschadigen, maar wat was dat zwaar om mee te nemen! Pas in de jaren ’80 werd de rugzak gebruikt voor boeken. De rugzak werd in de eerste helft van de 20e eeuw gebruikt als tas om mee te wandelen. Het was het vooruitstrevende modehuis PRADA dat in 1986 een zwarte nylonrugzak introduceerde; revolutionair voor dit merk omdat juist zij beroemd waren voor gebruik van leer en hun hoge kwaliteit. Nylon als materiaal paste daar niet in. Dat was het begin van de opkomst van de rugtas. Elk modemerk, van groot tot klein, had een rugtas in zijn collectie. Zelf het chique, klassieke merk Hermès kwam met een Kelly Bag die op de rug gedragen kon worden.

En dat sijpelde natuurlijk door tot de jongeren en werd de tas gebruikt voor boeken.
De grote populariteit is inmiddels weer wat gedaald, maar ik zag bij Marc Jacobs een oranje leren rugzak op de catwalk. Ook zag ik een rugzak van Louis Vuitton. Gaat deze trend zich verder ontwikkelen? Is de rugzak op z’n retour? Het kan maar zo!
Sigrid Ivo, Tassenmuseum Hendrikje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten